Powrót

Kontakt uczniów i rodziców z nauczycielem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zgodnie ze szkolnym planem nauczania pod adresem

e-mail:  beciab@op.pl

Zajęcia dla uczniów kl. VI prowadzone są z wykorzystaniem platformy Zoom

Plan zajęć online:

wtorek - 9 00-9 30 gr. I

              9 30-10 00 gr. II

czwartek -  9 00-9 30 gr. I

                   9 30-10 00 gr. II

piątek - 9 00-9 30 gr. I

             9 30-10 00 gr. II

środa 24.06.2020 r.

Temat: Z wizytą u Henryka Sienkiewicza

Odwiedzę wirtualnie pałacyk Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku, obejrzę ogród i ekspozycję muzeum.

https://epodreczniki.pl/a/wirtualna-wycieczka-palacyk-henryka-sienkiewicza-w-oblegorku/D1F9kw1cv

poniedziałek 22.06.2020 r. 

do samodzielnego wykonania

Temat: Gatunki i rodzaje literackie- powtórzenie wiadomości.

1.Zapoznaj się  ze schematem i przepisz go do zeszytu

2.Wykonaj ćwiczenia 1, 3, 12 z e-podręcznika Sprawdź zadania i zapisz w zeszycie.

https://epodreczniki.pl/a/co-nazywamy-epika/D3WhdcGg3

poniedziałek 15.06.2020 r.  i piątek 19.06.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości o epice

1.Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 368

2.Zapoznaj się z wiadomościami w e-podręczniku i wykonaj zadanie 1 i 3 w zeszycie.

https://epodreczniki.pl/a/co-nazywamy-epika/D3WhdcGg3

wtorek 9.06 i środa 10.06.2020 r. 

8.06.2020 r.

Temat:  O pomyśle, który przyszedł do głowy.

1.Zapoznaj się z wierszem ze strony 348

2.Wykonaj ćwiczenie 4 ze strony 349

05.06.2020 r.
Temat: Smutna prawda o  rzeczywistości carskiej Rosji ukazana w opowiadaniu Czechowa.

1 Zapisz wniosek w zeszycie

W swoich opowiadaniach Antoni Czechow podejmował tematy aktualne w rzeczywistości carskiej Rosji, gdzie panowała biurokracja i rządy policyjne. Powikłany system nakazów, zakazów, ustaw sprzyjał korupcji i samowoli. Przeciętny mieszkaniec był zależny od urzędów i armii bezimiennych urzędników, którzy mogli z nim postąpić według własnego widzimisię, bo obywatel nie potrafił się bronić, nie znając całej machiny przepisów. Dlatego Oczumiełow - naczelnik policji, osoba najwyższa rangą - panuje nad tłumem zwykłych ludzi zgromadzonych na jarmarku. Może skazać właściciela psa na grzywnę, może go także zwolnić od kary. Postępuje tak, aby jak najwięcej skorzystać. Ukaranie osoby wyższej rangą nie jest dla niego korzystne, więc kiedy okazuje się, że pies jest własnością brata generała Żigałowa, Oczumiełow bagatelizuje zdarzenie.

środa 3.06 i  czwartek 4.06 (lekcja online)

Temat: Opowiadamy historię ukazaną w opowiadaniu Czechowa „Kameleon”

 2 godziny

1.Zapisz plan wydarzeń i opowiedz zdarzenia

Plan wydarzeń

1. Jarmark w miasteczku.

2. Pogryzienie Chriukina przez psa.

3. Postawa Oczumiełowa.

02.06.2020 r.

Temat: Poznajemy treść opowiadania Czechowa „Kameleon”.

1.Przeczytaj treść opowiadania „ Kameleon”

https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/kameleon.html

2.Wykonaj test online, by sprawdzić swoją wiedzę.

https://opracowania.pl/testy/jezyk-polski/kameleon-a-czechow,tid,106

29.05.2020 r.

Temat: Bohaterowie i  problematyka opowiadania „Śmierć urzędnika”

1.Zapoznaj się z komentarzem nauczyciela

Charakterystyka bohaterów

Iwan Dmitricz Czerwiakow - egzekutor. Czerwiakow jest najniższym rangą urzędnikiem, ale wydaje się zadowolony ze swego życia, do momentu, gdy zdarzyło mu się kichnąć i opryskać dyrektora stojącego o wiele szczebli nad nim w hierarchii urzędniczej. Ten drobny, nic nieznaczący incydent stał się powodem jego tragedii. Ujawnił niskie poczucie własnej wartości Czerwiakowa, obudził niepokoje, niepewność o przyszłość, bo obraził dygnitarza, który może go zniszczyć. Dla Czerwiakowa nie jest ważne, iż zachował się nieelegancko, niegrzecznie, ale że dotyczyło to dyrektora. System zniewolił go do tego stopnia, że nie wystarczają mu jednorazowe przeprosiny. Płaszczy się, kłania uniżenie, traci mowę, bełkoce ze strachu. Poza początkowym określeniem "czarujący" nic nie wiemy o wyglądzie bohatera. Autor informuje nas tylko, iż idąc do departamentu komunikacji, ostrzygł się i założył galowy mundur z szacunku dla dyrektora. Świadczy to, że traktował sprawę bardzo zasadniczo. Ostatecznie tak się nią przejął, że umarł. Zniewolenie, przerażenie, uniżoność, płaszczenie się i inne cechy urzędnika ujawnia jego zachowanie i słowa, a nie analiza dokonywana przez narratora.

Ekscelencja Brizżałow - dyrektor departamentu komunikacji, łysy staruszek. W mniemaniu Czerwiakowa jest zarozumiałym, pewnym siebie dygnitarzem, który gotów jest go zniszczyć. Przekonanie Czerwiakowa płynie wyłącznie z przypuszczeń, wynikających zapewne z jego negatywnych doświadczeń z tego typu ludźmi. Tymczasem opinia czytelników o Brizżałowie nie jest jednoznacznie negatywna. Reaguje on na zachowania Czerwiakowa spontanicznie, po ludzku. Nie jest tu charakterem ani typem, a jedynie ciągiem reakcji na zaczepki Czerwiakowa. Najpierw jest to: "Nic się nie stało", potem zniecierpliwienie, zbagatelizowanie, podejrzenie o kpiny, a wreszcie zrozumiały gniew. Można powiedzieć, że każdy by tak zareagował. To Czerwiakow stwarza problem, bo doszukuje się w reakcjach Brizżałowa podtekstów.

2.Sporządź krótką notatkę o bohaterach utworu.

3.Przepisz do zeszytu notatkę dotyczącą problematyki

Utwór pozornie ma charakter anegdotki, jednak pod lekką formą ukrywa poważną tematykę. Przedstawia bowiem wpływ życia w zhierarchizowanej rzeczywistości na ludzką psychikę. W carskiej Rosji czasów Czechowa rozbudowany system urzędniczy decydował o życiu i znaczeniu wszystkich, którzy mieli nieszczęście się w nim znaleźć. Dlatego właśnie Czerwiakow jest tak przerażony - w jego oczach zwykły międzyludzki incydent, który można zakończyć prostym słowem "przepraszam", urasta do rozmiarów katastrofy, która może pozbawić go pracy, zniszczyć jego karierę i przyszłość.

27.05.2020 r.

Temat: Opowiadamy historię urzędnika.

1.Zapoznaj się z treścią opowiadania Antoniego Czechowa „Śmierć urzędnika”

https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/smierc-urzednika.html

2.Wykonaj test online

https://www.memorizer.pl/test/16876/smierc-urzednika/

3.Zredaguj plan wydarzeń do opowiadania

Plan wydarzeń

1.     Czerwiakow na operetce.

2.     Kichnięcie Czerwiakowa i pobrudzenie ubrania Brizżałowa.

3.     Pierwsze przeprosiny - niepokój Czerwiakowa.

4.     Drugie przeprosiny podczas przerwy.

5.     Rozmowa z żoną - rada ponownego przeproszenia.

6.     Trzecie przeprosiny, zdenerwowanie Brizżałowa.

7.     Następna próba, podejrzenie Brizżałowa o kpienie sobie z niego.

8.     Ponowna wizyta Czerwiakowa, wybuch gniewu Brizżałowa.

9.     Śmierć załamanego Czerwiakowa.

26.05.2020 r.

1.Zapoznaj się z treścią opowiadania Antoniego Czechowa „Śmierć urzędnika”

https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/smierc-urzednika.html

25.05.2020 r.

Temat: Polscy poeci wyróżnieni Nagrodą Nobla. 2g

1.Zapoznaj się z biogramem Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza str.343 344

2.Sporządź notatkę biograficzną.

3.Zapoznaj się  z wierszami  ze strony 345 i 346

4. Wykonaj ćwiczenie 3b str.347

22.05.2020 r.

Temat: Magia teatru. 2 g

1.Zapoznaj się z lekcją  z cyklu Szkoła z TVP klasa 7 j. polski  z 11.05

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,jezyk-polski-lekcja-2-11052020,47914983

2.Sporządź notatkę

3.Przeczytaj tekst ze strony 333-337

4.Wykonaj ćwiczenie ze strony 1 str. 338

20.05.2020 r.
Temat: Magia teatru. 2 g

1.Zapoznaj się z lekcją  z cyklu Szkoła z TVP klasa 7 j. polski  z 11.05

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,jezyk-polski-lekcja-2-11052020,47914983

2.Sporządź notatkę

3.Przeczytaj tekst ze strony 333-337

4.Wykonaj ćwiczenie ze strony 1 str. 338

18.05.2020 r. 
Temat: Magia teatru. 2 g

1.Zapoznaj się z lekcją  z cyklu Szkoła z TVP klasa 7 j. polski  z 11.05

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,jezyk-polski-lekcja-2-11052020,47914983

2.Sporządź notatkę

3.Przeczytaj tekst ze strony 333-337

4.Wykonaj ćwiczenie ze strony 1 str. 338

15.05.2020 r.

Temat: Analiza zdania pojedynczego  - utrwalenie wiadomości.
1.Wykonaj rozbiór logiczny zdań.
 

  • W tym roku systematycznie ubywało wody w pobliskiej rzece.
  • Weszli do lokalu po kilku drewnianych schodkach okrytych zniszczonym  dywanem.
  • Czuć było zgniławy zapaszek starych traw i zwiędniętych liści.
  • Jego jasnozielone oczy, nos prosty i dość dumne łukowate  usta koloru surowej wątroby stanowiły sympatyczną  grupę  widzialnych organów jego ciała.

13.05. 2020 r.

Temat: Codzienność tematem sztuki.

1.Wyszukaj w dowolnym źródle informacje o  Vincencie van Goghu i napisz  krótką notatkę biograficzną w zeszycie.

2.Przyjrzyj się obrazowi  ze strony 324.

3.Przeczytaj wiersz  ze strony 325.

4.Wykonaj pisemnie zadanie 2 a,b  ze strony 325 w zeszycie

11.05.2020 r.

Temat: Piszemy dedykację i podziękowanie.

1.Zapoznaj się z definicją dedykacji i podziękowania str.322

2.Przepisz je do zeszytu i zapamiętaj.

3.Napisz dedykację , którą umieścisz w książce zakupionej dla mamy.

4.Napisz podziękowanie z okazji zakończenia roku szkolnego dla wybranego nauczyciela.

08.05.2020 r.

Temat: Analiza składniowa zdania pojedynczego.

Dokonaj analizy składniowej zdań.

1.Moja ciocia kupiła sobie wczoraj nową sukienkę.

2. Adam Mickiewicz  wydał  w1822 roku cykl wierszy „Ballady i Romanse”

3.Spotkałam miłego chłopaka na dyskotece szkolnej.

4. Średniowieczny władca zorganizował rycerski turniej swoich poddanych.

5.Zwycięzca turnieju otrzymał cenną nagrodę.

06.05.2020 r.

Temat: O czym powinien pamiętać każdy przemawiający.

1.Przeczytaj komentarz

Komentarz:

Co to jest przemówienie – definicja

Przemówienie to wypowiedź mówiona, monolog kierowany do słuchaczy. Jego celem jest uzyskanie aprobaty odbiorcy, przekonanie go o słuszności prezentowanego punktu widzenia, skłonienie do określonego zachowania.

Cechy i zasady tworzenia

Od okoliczności oraz odbiorcy, do którego się zwracamy, zależy styl przemówienia. Może być uroczyste lub mniej oficjalne. Niezależnie od jego charakteru warto zastosować środki retoryczne – wykrzyknienia, hiperbole, powtórzenia, pytania retoryczne, apostrofy. Język powinien być jasny, precyzyjny, zrozumiały dla słuchaczy.

W czasie wygłaszania przemówienia należy zwrócić uwagę na dykcję, właściwe akcentowanie, odpowiednią mimikę, gestykulację oraz kontakt wzrokowy.

Budowa i schemat

1. Zwrot do adresata w wołaczu.

2. Wstęp – przedstawienie myśli przewodniej. Jego celem jest zdobycie przychylności  i zainteresowania odbiorcy tematem

3. Rozwinięcie – przedstawienie sprawy, np. argumentów na poparcie swojego stanowiska. Aby podtrzymać kontakt z odbiorcą, należy stosować bezpośrednie do niego zwroty. Warto przytoczyć anegdotę, posłużyć się cytatem, stawiać pytania retoryczne, aby zainteresować słuchaczy. Ta część nie powinna być zbyt długa, aby nie znużyć audytorium.

4. Zakończenie – podsumowanie rozważań, wyciągnięcie konkretnego wniosku oraz podziękowanie za uwagę. Odwołanie do emocji słuchaczy.

Przydatne zwroty i słownictwo

zwroty do słuchaczy – Szanowni Państwo, Drodzy Koledzy, Koleżanki i Koledzy, Kochani Rodzice, Panie i Panowie, Przyjaciele, Mili Państwo, Droga Młodzieży, Obywatele, Wielce Szanowni Panowie Profesorowie, Szanowni Zebrani, Szacowni Goście

2.Zapisz w zeszycie  definicję przemówienia .

3.Zapisz w zeszycie z jakich części składa się przemówienie.

04.05.2020 r.

Temat: Nie bądź ludożercą.

1.Przeczytaj utwór Tadeusza Różewicza „List do ludożerców”

2.Analiza wiersza. Zapisz pytania i odpowiedzi.

  •  kto jest podmiotem lirycznym wiersza?
  • człowiek, który dostrzega zło świata.
  •  do kogo pisze list?
  •  do ludożerców, są oni bliscy nadawcy, ponieważ zwraca się do nich "kochani".
  • czy pomiot liryczny przyznaje się do ludożerstwa?
  •  tak, jest jednym z nich. Świadczą o tym ostatnie wersy ( "nie zjadajmy się, bo nie zmartwychwstaniemy").
  •  w jakim celu pomiot liryczny pisze ten list?
  •  by pokazać złe postawy ludzi.

 jacy nie powinni być ludożercy?

  • złośliwi, nieżyczliwi ("nie patrzcie wilkiem").
  • kłótliwi, źli na siebie ("nie zgrzytajcie zębami").
  • zachłanni (" nie wykupujcie").
  • egoistyczni (" ja, mnie, mój, moje").
  • nie powinni poniżać innych (" nie depczcie słabszych").
  • nie powinni lekceważyć ludzi (" nie mówcie odwróceni tyłem").
  • jacy powinniśmy być?
  • cierpliwi (" poczekajcie").
  • życzliwi (" posuńcie się").
  • uprzejmi (" ustąpcie").
  • tolerancyjni (" zrozumcie").

3.Zapisz wniosek

     "List do ludożerców" T. Różewicza to poetycki protest przeciwko wszelkim przejawom znieczulicy, której coraz więcej w codziennym życiu. Poeta wie, że świat, w którym żyjemy jest bezwzględny i okrutny, zdaje sobie jednak sprawę z tego, że w każdym z nas drzemią humanitarne uczucia i do nich to właśnie apeluje, stosując poetycką formę listu otwartego.
     Ekspresja utworu wyraża się metaforami uzmysławiającymi nieludzkość naszych zachowań. Zasadnicza idea jest jednoznaczna – sprowadza się do lirycznego apelu: "Nie bądźmy ludożercami”

Język polski  - 29.04.2020 r. 

Język polski  - 27.04.2020 r. 

Język polski  - 24.04.2020 r. 

22.04.2020 r.

Temat:  Oto my! –  bohaterowie powieści  Rafała Kosika  „ Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”  ( 2 godziny)

1.Wypisz bohaterów powieści  w zeszycie

Przykładowa notatka:

Bohaterowie główni (i zarazem tytułowi): – Felix Polon – Net Bielecki – Nika Mickiewicz

Bohaterowie drugoplanowi: – Manfred (sztuczna inteligencja) – tata i mama Felixa, babcia Lusia – tata i mama Neta – Morten –  uczniowie (np. Aurelia, Celina, Marcel i Ruben, Lucjan i inni) –  nauczyciele (np. pan Butler, dyrektor Stokrotka, Jolanta Chaber, Cecylia Bąk i inni),  pan Sylwester, itd.

Bohaterowie epizodyczni, np.: –  pani Lucynka (sprzątaczka w banku) – pani Basia (z kawiarni) – madame Josephine –  Hieronim (przewodnik) itd.

3.Zapisz w formie notatki podstawowe informacje o bohaterach: Felix Polon

Net Bielecki, Nika Mickiewicz.

Wzór: 1. Przedstawienie postaci

            2. Wygląd zewnętrzny

            3.Cechy charakteru i zainteresowania

20.04.2020 r.

Temat: Dopełnienie- część zdania

1.Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str.277

2.Wypisz w zeszycie pytania, na jakie odpowiada dopełnienie.

3.Wejdź na stronę  Zdalne lekcje gov. j.polski   kl.5  lekcja 8

https://epodreczniki.pl/a/przydawki-okoliczniki-i-dopelnienia-wzbogacaja-wypowiedzenia/DfSuGuhPC

4.Wykonaj ćwiczenia interaktywne  z e-podręcznika  5,6,8 .Sprawdzone wyniki zapisz w zeszycie.

17.04.2020 r.

Temat: Rodzaje okoliczników

1.Obejrzyj filmik z materiałów Zdalne lekcje gov.  kl.5  lekcja 2  materiał dodatkowy2

https://www.youtube.com/watch?v=SnR4ydl9jJY

  1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku ze str. 272
  2. Wykonaj ćwiczenie interaktywne z materiału dodatkowego 1  do tej samej lekcji.

https://learningapps.org/2243969

  1. W zeszycie przepisz z podręcznika  rodzaje okoliczników ze str. 273

15.04.2020 r. 

Temat: Przydawka i sposoby jej wyrażania.

1.Obejrzyj lekcję  z cyklu Szkoła z TVP  j. polski klasa5 lekcja 1

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jez-polski-30032020-lekcja-1,47326333

2. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku ze str. 261

3.Odpowiedz na pytania i zapisz pytania i odpowiedzi w zeszycie

  • Wypisz pytania przydawki?
  • Jakie części mowy mogą wystąpić w funkcji przydawki?
  • Jaka jest funkcja przydawki?

4.Wykonaj w zeszycie  ćwiczenie 4 str. 263  z podręcznika

8.04.2020 r.

Zadania 

6.04.2020 r.

Zadania 

3.04.2020 r.

Temat: W walce o wolność.

1.Zapoznaj się z komentarzem

Stan wojenny w Polsce w latach 1981–1983 – stan nadzwyczajny wprowadzony 13 grudnia 1981 roku na terenie całej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, niezgodnie z Konstytucją PRL. Został zawieszony 31 grudnia 1982 roku, a zniesiono go 22 lipca 1983 roku. W trakcie jego trwania internowano łącznie 10 131 działaczy związanych z „Solidarnością”, a życie straciło około 40 osób, w tym 9 górników z kopalni „Wujek” podczas pacyfikacji strajku.

2.Przeczytaj tekst ze str. 296-301

3.Wykonaj ćwiczenie 3 str. 302 pisemnie w zeszycie

1.04.2020 r.

Temat: Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat.

1.Zapoznaj się z informacjami o powieści – mała ramka z lewej strony  podręcznika str. 287

2.Przeczytaj fragment powieści ze str.287-291

3.Przepisz plan wydarzeń z ćwiczenia 2 b( punkty oznaczone  kropką)

4.Wykonaj ćwiczenie 4 str.291 pisemnie w zeszycie

5. Napisz wypracowanie

Przedstaw w formie opowiadania zdarzenia , o których przeczytałeś. ( Pamiętaj o tytule, twoja praca nie powinna być krótsza niż 1,5 strony)

30.03.2020 r.

Zadania na poniedziałek 

27.03.2020 r.

Temat: Bohaterstwo żołnierzy z Westerplatte w wierszu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

1 .Przypomnij sobie informacje o Westerplatte z wycieczki, którą odbyłeś w klasie 4.
2.Z dowolnych źródeł sporządź notatkę o obronie Westerplatte. (10 zdań)
3.Przeczytaj wiersz ze strony 285
4.Wykonaj  ćwiczenie 1 str .286
5.Zapisz wniosek w zeszycie

 Wniosek

Wiersz Pieśń o żołnierzach z Westerplatte Konstanty Ildefons Gałczyński ukończył w 1939 roku.

Liryk traktuje o jednym z istotniejszych momentów polskiego września, rozpoczynających II wojnę światową – o siedmiodniowej obronie bombardowanego przez niemiecki pancernik Schleswig – Holstein posterunku na Westerplatte. Wydarzenie to stało się symbolem bohaterskiej postawy mniejszości wobec atakującego, przewyższającego liczebnie wroga (Polacy mieli bronić się 24 godziny, a wytrzymali aż tydzień!).

25.03.2020 r.

Temat: Do boju z pieśnią na ustach

Przeczytaj pieśni ze str. 282,283                                                                              Napisz w zeszycie kto  to jest partyzant?                                                                          Wykonaj ćwiczenie 2a,b str.284                                                                                    Propozycja rozwiązania schematu                                                                             codzienność partyzanta                                                                                                  -nie boi się codziennego marszu i trudu, do tańca grają mu granaty                             -codzienność jest trudna, ale wykonuje  swoje zadania z zapałem i poczuciem obowiązku 

  cechy                                                                                                                                    -odważny, nie wie co to lęk                                                                                              -nie skarży się na trudy wojennego życia                                                                          -ma mocne serce, spokojną twarz i wzrok                                                                        -jest zawsze gotowy do wykonania rozkazu, przekonany o zwycięstwie                       rola przyrody                                                                                                                   -przyroda „czuje” to co ludzie                                                                                         -wierzby szumią z żalu                                                                                              -świt jest jasny, nocą na  niebie świecą piękne gwiazdy                                                  -wiatr owiewa oczy, daje wytchnienie i ciepło

poniedziałek - 23.03.2020 r.

Temat:  Życie Marii Skłodowskiej-Curie i Piotra Curie jako obraz poświęcenia się dla nauki.
1.Przeczytaj tekst str. 267
2.Sporządź notatkę biograficzną  na temat Marii Skłodowskiej-Curie w zeszycie
3.Wykonaj zadanie 3 str.271 pisemnie w zeszycie
Proszę o systematyczna pracę.


Do przeczytania lektura - Rafał Kosik " Felix Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" 

dyktando pt. "Genialny malarz"  strona:  www.dyktanda.online/klasy 4-6

Napisz notatkę o dokonaniach Mikołaja Kopernika w zeszycie (dowolna forma i źródło )
Przeczytaj  wiersz Władysława Broniewskiego "Kopernik" str.259 podręcznik (ewentualnie  e-podręcznik)
Wykonaj w zeszycie zadanie 3a i 3b str.260

Termin wykonania prac : piątek 20.03

Wszystkie prace zostaną sprawdzone w późniejszym terminie